Podaj maila i odbierz darmowy BON
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać darmowy BON na zakupy.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych.
Omega 3 dla sportowców – do czego jest potrzebne?
Omega 3 dla sportowców – do czego jest potrzebne?

 

 

Jednym z suplementów, na które często stawiają sportowcy, jest omega-3. Są to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania nienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdziemy również w pożywieniu, między innymi w tłustych rybach, oleju lnianym czy nasionach chia. Jednak osoby aktywne wykazują zwiększone zapotrzebowanie na tę substancję, głównie dlatego, że pełni ona w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Zobaczmy, dlaczego omega-3 ważne są dla osób aktywnych.

 

Omega-3 – właściwości w sporcie

 

Niezależnie od tego, jaki rodzaj sportu uprawiamy, musimy pamiętać, o tym, że ciało narażone na intensywny wysiłek fizyczny, zagrożone jest niedoborami wielu substancji odżywczych, dlatego niezwykle ważne jest ich uzupełnianie. Jednym ze składników, które mają bardzo duże znaczenie dla każdego z nas, a dla sportowców szczególnie, są kwasy omega-3, które pomagają nam prawidłowo się rozwijać i chronią przed wieloma chorobami i dolegliwościami.

 

Omega-3 zwiększają syntezę białka

 

Białko stanowi główny budulec mięśni, a zwiększenie masy mięśniowej jest jednym z najważniejszych celów większości osób trenujących. Kwasy tłuszczowe omega-3 silnie wpływają na poprawę procesu syntezy białka, co oznacza, że jest ono lepiej wchłaniane przez nasz organizm. Badania wykazują, iż zastosowanie kwasów omega-3 w połączeniu z proteinami i aminokwasami, zwiększa syntezę białka nawet o 30%. A przyspieszenie tego procesu wspomaga szybszy rozrost tkanki mięśniowej. Warto wiedzieć, że oprócz poprawy syntezy protein, omega-3 zwiększają również powierzchnię przekroju poprzecznego niektórych mięśni.

 

Omega-3 hamują katabolizm

 

Katabolizm, czyli inaczej proces rozpadu białka kontrolowany bywa przez różne procesy. W im większym stopniu będziemy mu zapobiegać, tym bardziej nasze mięśnie na tym skorzystają. Badania wykazują, że kwasy tłuszczowe omega-3, a zwłaszcza EPA – skutecznie spowalniają katabolizm, oddziałując na poszczególne procesy metabolizmu mięśni.

 

Omega-3 poprawiają odporność

 

Jest to chyba właściwość, z której kwasy omega są najbardziej znane. Skutecznie wspomagają one funkcjonowanie układu immunologicznego, dzięki czemu zwiększa się nasza odporność na infekcje. Sprawdza się to nie tylko u osób aktywnych, a jednak ciało sportowca bardziej narażone jest na działanie różnych drobnoustrojów, dlatego należy dodatkowo je wzmacniać. Co więcej, omega-3 pomagają wrócić do formy po przebytych chorobach. Są bardzo dużym wsparciem dla białych krwinek, które są składnikiem budulcowym głównych komórek układu odpornościowego. Ma to bardzo duże znaczenie również w profilaktyce nowotworowej.

 

 

Omega-3 pomagają w odchudzaniu

 

Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej może przyczynić się do zmniejszenia zdolności organizmu w zakresie kontroli poziomu cukru we krwi, zaburzając tym samym wrażliwość na insulinę w mięśniach i tkankach. To właśnie wrażliwość na insulinę stanowi jeden z głównych czynników utraty tkanki tłuszczowej . W przypadku, gdy jest ona zaniżona, utrata zbędnych kilogramów może okazać się bardzo trudna. Omega-3 charakteryzują się właściwościami zwiększania tej wrażliwości w tkankach insulinoodpornych.

 

Badania wykazały również, że kwasy omega-3 powodują obniżenie hormonu stresu – kortyzolu. Jest to hormon kataboliczny powodujący rozpad tkanki mięśniowej. U sportowców, którzy systematycznie przyjmowali suplementy z kwasami omega-3 zaobserwowano nie tylko szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, ale również usprawnienie wzrostu mięśni.

 

Omega-3 poprawiają wchłanianie substancji odżywczych

 

Kwasy omega wpływają nie tylko na syntezę samego białka, ale również innych cennych substancji. Omega poprawiają przepuszczalność błon komórkowych, dzięki czemu do naszych tkanek i narządów wewnętrznych dociera więcej substancji odżywczych, pochodzących z pożywienia i suplementacji.

 

Kwasy omega-3 zmniejszają stany zapalne

 

Badania udowodniły, iż zawartość kwasów omega-3 w organizmie ma duże znaczenie dla zmniejszenia stanów zapalnych w tkankach. Jest to szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie, które często zmagają się z nadwyrężonymi mięśniami czy przetrenowaniem. Reakcje te mają związek z powstawaniem stanów zapalnych, dlatego suplementacja kwasami omega może przyspieszyć procesy regeneracji.

 

Omega-3 a stężenie trójglicerydów

 

Trójglicerydy odpowiadają za gromadzenie się tłuszczów w tkankach. Kwasy omega-3 sprawiają, że ich stężenie jest mniejsze, dzięki czemu w trakcie odchudzania doświadczyć możemy zmniejszenia apetytu oraz przyspieszenia metabolizmu. Sprawia to, że efekty zrzucania tkanki tłuszczowej widoczne są szybciej. Wpływając na poziom trójglicerydów oraz zmniejszając poziom złego cholesterolu, kwasy omega-3 przyczyniają się do hamowania rozwoju choroby niedokrwiennej i choroby wieńcowej.

 

Kwasy omega-3 wpływają na aktywność mózgu

 

Nie każdy sportowiec zdaje sobie sprawę, że podczas treningu ważna jest nie tylko siła fizyczna, ale również dobre funkcjonowanie mózgu. To ono odpowiada za koncentrację w trakcie ćwiczeń, dzięki czemu wykonujemy je dokładnie i jesteśmy w stanie zrobić więcej powtórzeń. Kwasy omega-3 poprawiają aktywność mózgu, czym mogą przyczynić się do szybszych efektów treningów.

 

Omega-3 a hormon wzrostu

 

W procesie budowania masy mięśniowej dużą funkcję pełni somatotropina – hormon wzrostu produkowany głównie w nocy. Zwiększenie poziomu tego hormonu może wpłynąć na zwiększenie objętości mięśni. Kwasy omega-3 wspomagają procesy tworzenia prostaglandyny E1, która usprawnia uwalnianie somatotropiny do krwi.

 

Omega-3 dla sportowców – podsumowanie

 

Kwasy omega-3 pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie Szczególne znaczenie mają także dla sportowców, którzy wykazują większe zapotrzebowanie na ten składnik. Uzupełniając niedobory kwasów omega, ciało sportowca rozwija się lepiej. Omega-3 wpływają nie tylko na regenerację i prawidłową pracę układu nerwowego, ale także usprawniają wzrost mięśni, biorąc udział w ich przemianach metabolicznych.

 

Składniki te możemy dostarczać wraz z pożywieniem, jednak często to nie wystarcza, dlatego konieczna okazuje się suplementacja. Omega-3 najlepiej działają w połączeniu z białkiem i aminokwasami.

 

Źródła kwasów omega-3:

  • tłuste ryby;

  • oleje roślinne;

  • orzechy włoskie;

  • nasiona chia.

 

Blog kategorie
Blog chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl