Podaj maila i odbierz darmowy BON
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać darmowy BON na zakupy.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych.
Dlaczego warto zażywać aminokwasy proste?
Dlaczego warto zażywać aminokwasy proste?

 

Ludzki organizm potrzebuje 20 różnych aminokwasów, aby utrzymać dobre zdrowie i prawidłowo funkcjonować. Dzielimy je na egzogenne, czyli takie, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem, oraz aminokwasy endogenne, które organizm może samodzielnie syntezować.

 

Aminokwasy budują tkankę mięśniową, powodują reakcje chemiczne w organizmie, transportują składniki odżywcze, zapobiegają chorobom. Ich niedobór może powodować obniżenie odporności, problemy trawienne, depresję, problemy z płodnością, spowolnienie wzrostu u dzieci i wiele innych problemów zdrowotnych.  Jakie aminokwasy wyróżniamy i dlaczego warto stosować je w suplementacji?

 

Alanina

 

Prosty aminokwas występujący czasami w wysokich stężeniach w stanie wolnym w ludzkim osoczu. Wpływa na zwiększenie odporności organizmu, dostarcza energię do mózgu, ośrodkowego układu nerwowego i do układu mięśniowego. Alanina odgrywa kluczową rolę w cyklu glukozowo-alaninowym zachodzącym między komórkami organizmu a wątrobą. W skrócie alanina pomaga przekształcać glukozę w energię, eliminując jednocześnie nadmiar toksyn z wątroby. Jak wiadomo, aminokwasy biorą udział w budowaniu masy mięśniowej, alanina pomaga dodatkowo chronić tkankę mięśniową przed uszkodzeniem podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

 

Alaninę można pozyskać z takich źródeł jak mięso, drób, jaja, produkty mleczne i ryby. Weganom zaleca się spożywanie produktów roślinnych bogatych w alaninę, np. awokado.

 Sprawdź: OstroVit Beta Alanine 200g Alanina Lemon

 

Arginina

 

Arginina może być przydatna jako suplement diety zwiększający efektywność treningową. Działa jako środek rozszerzający naczynia krwionośne, umożliwiając przepływ większej ilości krwi, a tym samym składników odżywczych do pracujących mięśni. Badania wykazują, że arginina zwiększa zdolność wysiłkową u osób cierpiących na zastoinową niewydolność serca. Ponadto, wpływa na uwalnianie hormonu wzrostu i insuliny. Arginina może być pomocna w wielu schorzeniach, takich jak przeziębienia, nadciśnienie, migrena, a nawet w zaburzeniach erekcji u mężczyzn. Ze względu na swoje właściwości regeneracyjne, arginina przyśpiesza proces gojenia ran oraz jest składnikiem wielu środków na choroby stawów. Pomimo tego, że jest aminokwasem syntezowanym w organizmie, jej dodatkową suplementację powinny wprowadzić osoby chcące zwiększyć swoją odporność, mające problemy z potencją oraz osoby ćwiczące, chcące zwiększyć masę mięśniową.

 

Najlepszym naturalnym źródłem argininy jest czerwone mięso oraz drób, wieprzowina i produkty mleczne. Źródła roślinne to: soczewica, ciecierzyca, soja, pestki dyni i orzechy.

 Sprawdź: OstroVit l-Arginine 210g

 

Asparagina

 

Asparagina odgrywa kluczową rolę w biosyntezie glikoprotein i wielu innych białek. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Zwiększa odporność na zmęczenie i usprawnia pracę wątroby.

 

Najczęstsze typowe źródła tego aminokwasu to wołowina, drób, owoce morza, jaja i produkty mleczne. Dla wegetarian i wegan pomocne będzie spożywanie szparagów i produktów sojowych.

 

Cysteina

 

Ten aminokwas wpływa na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego poprzez stymulowanie produkcji białych krwinek. Jest niezbędny w procesie detoksykacji organizmu oraz przyśpiesza regenerację włosów, skóry i paznokci. Pomaga także w budowaniu masy mięśniowej, redukuje tkankę tłuszczową oraz przyśpiesza gojenie ran po urazach i zabiegach.

 

Znajduje się w mięsie, jajach, produktach mlecznych, cebuli, czosnku, brokułach i w czerwonej papryce.

 

Glicyna

 

Podobnie jak wiele innych aminokwasów, glicyna uczestniczy w procesach budowy tkanki mięśniowej oraz przekształcania glukozy w energię. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i trawiennego, ponieważ reguluje syntezę kwasu żółciowego wykorzystywanego do trawienia tłuszczów. Glicyna pomaga zapobiegać rozpadowi mięśni oraz zwiększa poziom kreatyny w organizmie. Prawie jedna trzecia kolagenu składa się z glicyny. Bez tego aminokwasu organizm nie byłby w stanie zregenerować uszkodzonych komórek.

 

Glicynę można znaleźć w różnych produktach wysokobiałkowych, takich jak fasola, ryby, mięso, jaja, ser i mleko.

 

Glutamina

 

Glutamina jest najobficiej występującym aminokwasem w ludzkim organizmie. Jest syntezowana w mięśniach szkieletowych, następnie uwalniana jest do krwiobiegu i transportowana do wątroby, jelit, nerek i wielu innych tkanek naszego organizmu. Bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Glutamina odgrywa rolę w syntezie białek, zwiększaniu objętości komórek i zwalczaniu katabolizmu. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i trawiennego. Suplementacja glutaminą pomaga utrzymać dodatni bilans azotowy i zapobiega utracie mięśni zwłaszcza w okresie redukcji tkanki tłuszczowej.

 

Osoby ćwiczące powinny przyjmować od 10 do 15 gramów glutaminy dziennie, w trzech porcjach po 5 gramów każda. Najlepiej przyjmować glutaminę rano, po przebudzeniu, a także po treningu i przed snem.

 Sprawdź: OstroVit L-Glutamine 300g Glutamina Orange

 

Kwas asparaginowy

 

Kwas asparaginowy pomaga w prawidłowym przebiegu procesów metabolicznych. Bierze udział w syntezie wielu innych aminokwasów i substancji biochemicznych. Wzmacnia układ odpornościowy poprzez stymulację produkcji immunoglobulin i przeciwciał. Pomaga usuwać z organizmu nadmiar toksyn.

 

Kwas asparaginowy można znaleźć w takich produktach jak: mięso, nabiał, trzcina cukrowa i melasa.

 

Kwas glutaminowy

 

Kwas glutaminowy jest jednym z niewielu składników odżywczych zdolnych do przejścia przez barierę krew-mózg. Posiada zdolność usuwania z komórek mięśniowych amoniaku, przekształcając go w glutaminę. Kwas glutaminowy jest jednym z ważniejszych pobudzaczy neuroprzekaźników w centralnym układzie nerwowym. Uczestniczy w procesach metabolizowania węglowodanów i tłuszczów.

 

Prolina

 

Prolina jest jednym ze składników kolagenu, który odpowiada za budowę i utrzymanie we właściwej kondycji tkanki chrzęstnej. Przyśpiesza gojenie ran oraz wspiera proces leczenia miażdżycy.

 

Seryna

 

Seryna jest szczególnie istotnym aminokwasem dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i centralnego układu nerwowego. Bierze udział w procesie absorpcji kreatyny, która pomaga budować mięśnie i utrzymywać je w odpowiedniej kondycji. Niskie poziomy seryny mogą być przyczyną zespołu chronicznego zmęczenia, depresji i bezsenności.

 

Naturalnymi źródłami seryny są produkty mięsne, mleczne i orzechy.

 

Tyrozyna

 

Tyrozyna zwiększa poziom neuroprzekaźników w osoczu, zwłaszcza dopaminy i noradrenaliny. Te związki mają istotne znaczenie dla zdrowia mózgu, ponieważ są odpowiedzialne za przekazywanie impulsów nerwowych i zapobieganie stanom takim jak depresja. Tyrozyna odgrywa dużą rolę w procesach metabolicznych, pomaga utrzymać właściwą kondycję psychiczną oraz pozytywnie wpływa na pracę tarczycy, przysadki i nadnerczy.

 

Wymienione aminokwasy proste należą do grupy endogennej, a więc organizm sam je produkuje. Jednak mogą wystąpić niedobory, spowodowane różnymi stanami chorobowymi, w takich sytuacjach naturalna synteza może okazać się niewystarczająca do wytworzenia odpowiedniej ilości aminokwasów. Z pomocą przychodzi nam szeroka gama suplementów dostępnych na rynku, a także produkty spożywcze, w które powinniśmy uzupełnić nasza codzienną dietę.

 

Sprawdź: OstroVit Tyrosine 90 tab. Tyrozyna

Blog kategorie
Blog chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl