Piłki gimnastyczne – rodzaje. Dlaczego warto ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

Jednym z najtańszych, najpraktyczniejszych i najchętniej używanych przyrządów do ćwiczeń w domu i na siłowni, jest piłka gimnastyczna. Ten funkcjonalny sprzęt pozwala nam na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie, poprawiających koordynację ruchów i równowagę.

 

Piłkę gimnastyczną można wykorzystać na wiele sposobów, a ćwiczenia możemy urozmaicać w zależności od rodzaju piłki gimnastycznej oraz rodzaju treningu.

 

Piłki gimnastyczne – rodzaje i zastosowanie

 

Istnieje kilka różnych rodzajów piłek gimnastycznych, które mogą przydać nam się do ćwiczeń w domu lub klubie.

 

Piłka fitball

 

Jest to tradycyjna piłka gimnastyczna, wykorzystywana najczęściej do ćwiczeń fitness oraz rehabilitacji. Jej najpowszechniejsza wersja ma średnicę pomiędzy 55 cm a 75 cm i wykonana jest z elastycznej gumy PCV.

 

Fitball świetnie sprawdza się podczas treningów cardio oraz wzmacniania poszczególnych partii mięśniowych, dlatego tak chętnie wykorzystywana jest przez fizjoterapeutów.

 

Tradycyjną piłkę gimnastyczną warto wdrożyć do planu treningowego. Wykonując z jej pomocą brzuszki, rolowanie czy przysiady, nie tylko zmuszamy mięśnie do większego wysiłku, ale również odciążamy kręgosłup i ćwiczymy równowagę mięśniową.

 

Przeczytaj więcej: Kupujemy piłkę treningową Fitness - rehabilitacyjną.

 

 

Bosu

 

Bosu wykorzystywana jest w głównej mierze do ćwiczenia równowagi i koordynacji ruchowej. Swoim wyglądem przypomina piłkę przecięta na pół i można wykorzystywać ją dwustronnie. Trening polega na utrzymaniu równowagi, balansując ciałem na półkuli wypukłej. Służy do wzmacniania mięśni poszczególnych partii ciała, jak również poprawy równowagi mięśniowej i wyćwiczenia mięśni tułowia.

 

Z bosu możemy wykonywać między innymi:

 

  • przysiady;
  • pompki;

 

 

Sprawdź ofertę piłek BOSU

 

 

Softball – piłka do pilatesu

 

Wykonana z gumy PCV, ma ok. 25 cm średnicy. Służy głównie do ćwiczeń stabilizujących i wzmacniających mięśnie kręgosłupa. Wykorzystywana również do rehabilitacji, szczególnie pomocna przy rozluźnianiu napiętych mięśni.

 

Piłka lekarska

 

Piłki lekarskie znajdziemy praktycznie na każdej siłowni. Dlaczego warto ćwiczyć z piłką lekarską? Przyrząd ten pozwala na urozmaicenie treningu, a co więcej pomaga w skutecznym wzmocnieniu całego ciała. Piłka lekarska może zastąpić niektóre maszyny treningowe, jak również wolne ciężary.

 

Chcąc poprawić mobilność, wzmocnić kondycję i wyćwiczyć mięśnie całego ciała, warto postawić na okrągłą piłkę lekarską. Produkty te dostępne są zazwyczaj w przedziale wagowym od 5 do 25 kg i możemy je wykorzystywać w zależności od indywidualnych potrzeb.

 

Piłkę lekarską warto stosować do takich ćwiczeń, jak:

- brzuszki;

- przysiady;

- wymachy;

-skręty tułowia.

 

 

Przeczytaj więcej: Slam Ball czy Wall Ball jaką piłkę wybrać?

 

Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

 

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, piłki gimnastyczne mają szerokie zastosowanie. Ćwiczenia z nimi pomagają nam utrzymać prostą postawę i nie obciążają kręgosłupa, dzięki czemu polecane są osobom cierpiącym na bóle pleców.

 

Ćwiczenia z piłkami gimnastycznymi można podzielić na:

 

- siłowe – przysiady, wymachy, pompki (bosu, piłka lekarska, fitball);

- wzmacniające kręgosłup (softball, fitball, piłka lekarska);

- zwiększające koordynację ruchową (wszystkie rodzaje piłek);

- poprawiające równowagę mięśniową (bosu, piłka lekarska, fitball);

- rehabilitacyjne (wszystkie rodzaje piłek).

 

Najpopularniejsze ćwiczenia z piłką gimnastyczną

 

Z piłką gimnastyczną możemy wykonywać każdy rodzaj treningu. Chcąc poprawić równowagę ciała, wzmocnić mięśnie korpusu, poprawić kondycję i wzmocnić mięśnie, możemy piłkę wykorzystać do:

 

- przysiadów;

- brzuszków;

- ćwiczeń rozciągających;

- rolowania;

- pompek;

- ćwiczeń aerobicznych (podskoki, pajacyki).

 

Zalety ćwiczeń z piłką gimnastyczną

 

Piłkę gimnastyczną warto stosować jako sprzęt treningowy przede wszystkim dlatego, że pozwoli nam urozmaicić każdy trening. W zależności od rodzaju piłki, mamy możliwość wzmacniać całe ciało pod każdym względem. Pamiętajmy, że dobry trening to nie tylko spalanie tłuszczu czy wzmacnianie mięśni, ale także ich zdrowy rozwój, który połączony jest z koordynacją, równowagą i kondycją fizyczną.

 

Piłka gimnastyczna uważana jest za jeden z bezpieczniejszych sprzętów treningowych, ponieważ nie obciąża kręgosłupa, a jej okrągły kształt pozwala nam na równomierne rozłożenie ciężaru.


Zalety korzystania z piłki gimnastycznej:

 

- wzmocnia mięśnie – głównie tułowia, pleców, miednicy i brzucha;

- pozwala na rozciągnięcie całego ciała;

- rozwija motorykę i równowagą, przyczynia się do utrzymania prawidłowego oddechu podczas ćwiczeń;

- poprawia pracę narządów wewnętrznych podczas ćwiczeń;

- pomaga rozwinąć i utrzymać ruchomość stawów;

- pozwala na skuteczne urozmaicanie treningu.

 

Jaką piłkę gimnastyczną wybrać?

 

Każda z przedstawionych powyżej piłek gimnastycznych ma swoje zastosowanie podczas treningu. Jeżeli ćwiczymy w domu, najlepiej postawić na tradycyjną piłkę fitball lub piłkę do pilatesu, gdyż są one najlżejsze i najtańsze.

 

W przypadku chęci poprawy wyników siłowych i balansu całego ciała najlepiej skorzystać z bosu oraz piłki lekarskiej. Piłki te znajdziemy na półce ze sprzętem bardziej profesjonalnym i droższym, jednak pozwalają nam one na skuteczną poprawę równowagi oraz zwiększenie poziomu trudności ćwiczeń siłowych i stabilizacyjnych.

 

Piłki gimnastyczne wykorzystywane są powszechnie również w rehabilitacji, a szczególnie w ćwiczeniach wzmacniających kręgosłup. Stanowią najlepsze urządzenie treningowe do rozciągania całego ciała, co pomaga w redukcji napięcia i zmęczenia mięśni kręgosłupa.