Trening rosyjskich komandosów, czyli jak zaczęto treningi z Kettlami?

Trening rosyjskich komandosów, czyli jak zaczęto treningi z Kettlami?

Kettlebell czyli trening rosyjskich komandosów.

Do niedawna zapomniany sprzęt treningowy, swój renesans zaczął przeżywać dopiero po Drugiej Wojnie Światowej. Radziecka armia zaczęła używać kul kettlebells w treningu swoich rekrutów. Dzięki zmienionemu środkowi ciężkości te „kule armatnie”, miały poprawić wydolność, siłę i zwinność radzieckich żołnierzy. Ten prosty przyrząd, przy zastosowaniu odpowiednich ćwiczeń aktywuje praktycznie każdą partię mięśni i pomaga w wyrobieniu większej zwinności. Treningi z kettlebells są dużo bardziej intensywnym doświadczeniem niż przy zastosowaniu tradycyjnych hantli.

Dziś każdy miłośnik intensywnych treningów siłowo-wydolnościowych powinien posiadać w swoim składzie przynajmniej jedną kulę kettlebell.

Trening siłowy czy ogólnorozwojowy?

Ćwiczenia z kettlebell kojarzą się większości z intensywnym treningiem siłowym. Tak. To prawda. Kettlebells pomagają rozwijać muskulaturę tak jak pozostałe ćwiczenia z wolnymi ciężarami. Kettle nie są jednak tylko przyrządem do rozwijania siły. Dzięki odpowiedniemu treningowi zwiększysz swoją motorykę oraz wydolność. To nic dziwnego, że tego typu odważniki stały się stałym elementem w treningu crossfit. Z kettli korzystają również amatorzy fitnessu oraz treningów kulturystycznych.

Co wybrać? Hantle czy kettlebell?

Odpowiedź nie jest wcale taka prosta. Wszystko zależy od Twojego celu treningowego. Jeżeli chcesz tylko rozwijać mięśnie i stawać się silniejszy, to wybierz hantle i tradycyjny trening ze sztangą na ławeczce, jeżeli natomiast interesuje cię rozwijanie siły, motoryki i wydolności to zainwestuj swoje pieniądze w dobrego kettla.

Jaki kettlebell wybrać?

Na to pytanie odpowiedź również nie jest najprostsza. Pod uwagę musimy wziąć:

- wagę kettla
- materiał wykonania
- powłokę zewnętrzną

Zacznijmy od najważniejszego. Jaką wagę kuli do ćwiczeń wybrać? Wszystko zależy od tego jaki jesteś silny. Nie wybieraj kettli zbyt lekkich ale również zbyt ciężkich. Mój sposób na wybór kettla to:

1.       Oceń jakim maksymalnie ciężarem jesteś w stanie wyciskać, nieprzerwanie, dwudziestokrotnie tradycyjną hantle nad głową.

2.       Wybierz kettlebell o wadze min. 30% niższej.

Przykład: wyciskając 20X 20kg wybierz kettla o wadze 12 – 14 kg.

Materiał wykonania, to zaraz po wadze najistotniejsza rzecz. Nigdy nie wybieraj kettli plastikowych z wypełnieniem bitumicznym (tj. odlane z betonu, uzupełnione piaskiem itp.) Warto rozważyć zakup droższych ale zdecydowanie trwalszych i solidniej wykonanych odlanych z żeliwa. Jeżeli trenujesz w domu, dobrym wyborem będą kettlebells żeliwne oblane winylem lub jeszcze lepiej kettlebells oblane gumą. Osobiście nigdy nie kupiłbym obciążenia kettlebell wykonanego na zewnątrz z plastiku. Wiem, że cena kusi, ale w tym wypadku nie warto ryzykować.

Już niebawem, kolejny artykuł o tym ciekawym przyrządzie treningowym. Udostępnimy sporą dawkę ćwiczeń z kettlebells.