Obciążniki treningowe. Wszystko co musisz wiedzieć.

Obciążniki treningowe. Wszystko co musisz wiedzieć.

             Obciążniki – co warto wiedzieć na ich temat?

Regularnie urozmaicając nasz trening, nie tylko unikamy rutyny, która potrafi skutecznie zniechęcić do dalszych ćwiczeń. To również świetny sposób na zwiększenie jego skuteczności. Doskonałym na to sposobem są na przykład obciążniki. Poniżej garść przydatnych informacji na ich temat.

Wykorzystanie obciążników

Obciążniki świetnie sprawdzą się zarówno w czasie ćwiczeń wykonywanych w klubie fitness, jak i treningu robionego w domowym zaciszu. Wykorzystać można je do ćwiczeń aerobowych, siłowych, kulturystycznych, usprawniających czy rehabilitacyjnych, ale nie tylko. Stosuje się je także w czasie biegania i podczas treningu sportów walki.

Zalety obciążników

·         Trening z ich udziałem świetnie wzmacnia i modeluje mięśnie. Sprawia, że ciało staje się silniejsze, bardziej wytrzymałe i sprawniejsze

·         Doskonale sprawdzą się u kobiet, którym zależy na podkreśleniu kobiecych kształtów – dzięki odpowiednio dobranemu obciążeniu jesteśmy bowiem w stanie wymodelować sylwetkę, wysmuklić nogi oraz talię i wzmocnić pośladki

·         Skutecznie pomagają spalać tkankę mięśniową

·         Wpływają pozytywnie na poprawę balansu ciała

·         Korzystając z nich, nie musimy się obawiać o kontuzje czy urazy

·         Ćwiczenia z ich udziałem doskonale sprawdzają się jako element profilaktyki osteoporozy, jako że zwiększają gęstość kości

·         Są niedrogie i zajmują niewiele miejsca, dzięki czemu nie sprawiają problemów z przechowywaniem

Przydatne uwagi

·         Przed rozpoczęciem ćwiczeń z obciążnikami należy skonsultować się z lekarzem, by mieć pewność, że nie ma żadnych przeciwwskazań do tego typu treningu

·         Osoby początkujące, trening z użyciem obciążników wykonywać powinny pod okiem doświadczonego trenera, który pomoże im opanować prawidłową technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń

·         Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z obciążnikami, nie powinni zaczynać od ćwiczeń z tymi o dużej wadze – to prosty sposób na nabawienie się poważnej kontuzji. Ich ciężar oraz intensywność treningu należy dobierać do doświadczenia oraz własnych możliwości i zwiększać stopniowo

·         Przed treningiem należy wykonać krótką rozgrzewkę, a po jego zakończeniu – serię ćwiczeń rozciągających

Rodzaje obciążników

·         Na ręce i nogi

·         Na nadgarstki

·         Na kostki

·         Kamizelki treningowe z obciążeniem wykorzystywane na przykład w trakcie biegania

Czym kierować się wybierając obciążniki?

·         Materiałem, z którego zostały wykonane – najczęściej do tego celu używa się lekkiego, a jednocześnie wytrzymałego neoprenu

·         Zapięciem – większość modeli wyposażona jest w rzepy. Powinny być one mocne i solidne tak, by były w stanie utrzymać obciążnik w odpowiednim miejscu i ochronić przed przesuwaniem się w trakcie treningu

·         Poszyciem – powinno być miękkie

·         Rozmiarem – zwykle jest on uniwersalny

·         Blokada na kciuk – parametr ten dotyczy obciążników na nadgarstki; skutecznie zapobiega przed zsuwaniem się ich nawet w trakcie bardzo intensywnego treningu